לוגו מורנו

M O R E N O


תם גולשים באתר הישן למעבר לאתר החדש לחץ כאן

  דף הבית
  - - - - - - - -
  תוכן עניינים
  - - - - - - - -
  קטלוג מוצרים
  - - - - - - - -
  מבצעים
  - - - - - - - -
  קנייה קבוצתית
  - - - - - - - -
  גלריית תמונות
  - - - - - - - -
  תכונות האבנים
  - - - - - - - -
  פורומים
  - - - - - - - -
  מה חדש
  - - - - - - - -
  מועדון לקוחות
  - - - - - - - -
  דף מטפלים
  - - - - - - - -
  לוח מודעות
  - - - - - - - -
  חיפוש
  - - - - - - - -
  אבנים לאספנים
  - - - - - - - -
  אבנים ומזלות
  - - - - - - - -
  אבני החושן
  - - - - - - - -
  משחקים
  - - - - - - - -
  צור קשר
  - - - - - - - -
 
מורנו פתיחה
אתם גולשים באתר הישן למעבר לאתר החדש לחץ כאן

הומאופתיה ותרופות קונבנציונליות

ירון ברלב

מהי קבלה ?

הרעיון המרכזי הוא-שאמת יש רק אחת, אך על פניו נראה שישנן הרבה אמיתות! בכל תולדות האנושות חיפש האדם את מקומו ביקום,מטרתו,מזלו,גורלו וכדומה. אט אט נולדו שיטות על שיטות, כמו האסטרולוגיה, נומרולוגיה, גרפולוגיה, קריאה בכף היד, וכו'.
מרתק ביותר למצוא בתורת הקבלה את רוב השיטות, חלקן גלויות ויש שפחות. כבר בספר בראשית ניתן למצוא את האסטרולוג הראשון-אברהם אבינו.
מעניין שאחד מספרי הקבלה היותר עתיקים, ספר יצירה, המיוחס לאברהם אבינו דן באסטרולוגיה, סודות האותיות, ספירות, האדם ועוד.

גדולי המקובלים שבכל הדורות רותקו מספר זה, עסקו בו ורבים מהם אף פרשו אותו תוך התייחסות נרחבת גם לנושאים אותם ציינתי.ביניהם ניתן למצוא את הראב"ד,הרמב"ן, האר"י, הגר"א ועוד.

בספר הזוהר אפשר למצוא את חכמת כף היד ואפילו חכמת הפרצוף(תיקוני הזוהר, זוהר חדש ובספרא דצניעותה) המפרטים שיטות לניתוחי אופי ואף רמזים על גלגוליו השונים של האדם.

ברבות השנים, הפכו רבות מהשיטות לנחלת הכלל ושאלות מהותיות החלו להעלם. רבים נכנסים לעולם המיסטיקה ונהנים כביכול מן המוכן, תוך התייחסות אכסיומית לקיים ומסתפקים בהסברים על אנרגיות,תדרים וכדומה. אך מי שעיניו בראשו, ראוי שיישאל מהיכן האנרגיות?!איך זה עובד?

לכל המתוודע לראשונה אל עולם הקבלה- זוהי פסגת המיסטיקה אותה ניתן לסווג לשלושה תחומים:האחד היא הקבלה העיונית, העוסקת בעיקר במעשה בראשית. השני-קבלה מעשית. והשלישי-קבלה נבואית.

ללא ידע בחלק העיוני אין אפשרות להבין את שני החלקים האחרים, כאשר חלק זה מכיל נושאים רבים כמו חלוקה והסבר על מבנה העולמות העליונים הקרויים אצילות, בריאה, יצירה, ועשייה.

הספירות הם התשתית עליהם מושתתת תורת הסוד. רוב כתבי הקבלה, המונים בסביבות שלושת אלפים ספרים, עוסקים בקבלה העיונית, ביניהם ניתן למצוא את הספרים היותר מוכרים, כמו הזוהר*, הבהיר וכדומה. כך גם לגבי הכתבים של רבי יצחק לוריא-האר"י הקדוש.

*על פי המסורת ספר זה חובר על ידי רבי שמעון בר יוחאי שהיה מהתנאים ואחד מתלמידיו היותר מוכשרים של רבי עקיבא. את הספר חיבר עם בנו ר' אלעזר במשך 13 שנה במערה, בזמן בו הסתתרו מפני הרומאים. ספר זה נחשב לספר הקדוש ביותר לאחר ספר התורה(הזוהר הוא למעשה הסוד של התורה). ישנם המייחסים את הזוהר לר' משה די לאון, זאת על פי מחקרים הסוברים שהזוהר ניכתב בשנים 1280-1320 לערך בספרד. האיש המוסמך ביותר להכריע על מקור הזוהר עקב חקירתו מלפני מאות שנים הוא ר' יצחק מעכו, הקובע באופן חד משמעי שהספר ניכתב על ידי ר' שמעון בר יוחאי.

יובן למעיין בנאמר לעיל שהקבלה העיונית מספקת תשובות למגוון בעיות שעולות לעוסק בלמידת השיטות העוסקות בחיפוש אחר פתרונות לענייני גורלות ומזלות ומהווה מסגרת להבנת הקבלה המעשית וכמו כן להבנת הקבלה הנבואית, כמו שהזכרתי את ר' אברהם אבולעפיה* העוסק בקבלה מעשית נבואית דרך ומתוך הקבלה העיונית. עם זאת, בעיון מעמיק בקבלה העיונית אפשר לראות גם בכתבים הנ"ל הרבה עניינים מעשיים, כאשר הם לא פוסחים כמעט על שום נושא חשוב במיסטיקה ובמחשבת ישראל וכוללים נושאים כמו אסטרולוגיה, נומרולוגיה ועוד.

עם חלוף הדורות הזרמים העיוניים העמיקו בחקירות על גבי חקירות, בהסתעפויות הרבות הקיימות בשיטות הקבליות וכך צמחה ספרות ענפה, בה אפשר למצוא נושאים רבים המפורטים היטב.

קבלה מעשית עוסקת בשיטות שנועדו לעורר בעולמות עליונים כוחות מסוימים, דרך שימוש בשמות, לחשים, קמעות, סמלים, קריאת כף יד, חכמת הפרצוף, אסטרולוגיה, מדיטציה ועוד. כח מרכזי בקבלה העיונית, מעשית והנבואית הוא-האותיות, כך שיש כבר קשר שקוף בין הנומרולוגיה לגימטריה המופיע בכל הספרות הקבלית.

*ר' אברהם אבולעפיה- אחד הדמויות החשובות ביותר מהעוסקים בקבלה הנבואית. בכתביו העביר לנו מסורות חשובות ביותר, וניראה שאילולא הוא הרבה ממסורות אלו לא היו עימנו כיום. חלק גדול מכתביו לא הודפס עקב החשש בפרסום כתביו הדנים באמנות הסוד והבאת האדם למצבים מדיטטיבים עמוקים. המתנגד הגדול ביותר שלו היה ר' שלמה בן אדרת שחי בשנים 1235-1310 הידוע כ-הרשב"א והיה הרב הראשי של ברצלונה. הרשב"א ממש נילחם באבולעפיה דרך מכתבים בהם ביקש להוקיע את משנתו של אבולעפיה. מכיוון שהרשב"א היה המוביל בדורו, הוחרמו כתבים של אבולעפיה על ידי הממסד הדתי. דבר זה פגע באופן קשה ברבי אברהם אבולעפיה ועל כן רשם את האיגרת הידועה, הקרויה-וזאת ליהודה. ההתנגדות החריפה כאשר הצטרף אליה המקובל הגדול, רבי יהודה חייט, ומקובל נוסף, רבי יוסף שלמה דלמדיגו. חרף התקפות אלה, השפעת אבולעפיה על הקבלה אמורה הייתה להיות זניחה או לא להיות כלל!

למרבה הפלא צוטטו מכתביו של אבולעפיה על ידי הרמ"ק ורבי חיים ויטאל בספרו שערי קדושה בפרק הרביעי. לאחר שהחיד"א נתן את תמיכתו באבולעפיה החלו המקובלים לקבל יותר ויותר את משנתו וכתביו החלו להופץ. את מסורותיו העביר באופן מדויק ביותר וכיום אין ספקות לגבי אמינות שיטותיו, למרות שחלקן נחשבות למסוכנות.

בכתביו ניתן למצוא חומר ביוגראפי רב, מה שהקל על ההיסטוריונים בחקר אחר דמותו המרתקת של אבולעפיה. מתוך כתביו אפשר ליצור את דיוקנו של אבולעפיה, ונקבל אדם כנה מאוד שהיה בעל השראה.

ר' אבולעפיה נולד בשנת 1240, ובתאריך העברי בשנת 5000, כלומר בתחילת אלף חדש,שזהו פרט אליו ייחס חשיבות.

תלמידו החשוב ביותר, היה רבי יוסף ג'יקטילה, שהפך לאחד המקובלים החשובים ביותר באותה תקופה, והוא בעל יצירת המופת "שערי אורה", ספר שהיה לאחד מהספרים הבסיסיים בקבלה ולאחד החשובים מהם.

שיטתו של אבולעפיה מבוססת על השיטה של ספר יצירה, ולטענתו השיטה המבוססת על 22 האותיות גבוהה יותר מהשיטות המבוססות על עשר הספירות. אין ספק שהוא הכיר היטב את ספר יצירה ושחלק מחיבוריו הם בהשראת ספר זה. אבולעפיה מעיד בעצמו על ההשפעה של ספר יצירה עליו, וכותב שספר זה היה נקודת מפנה בחייו. אבולעפיה שם דגש על השפה העברית כשיטה להשגות רוחניות, ואין ספק שכתביו הם אוצרות יוצאי דופן של חכמת האמת.

במכתב שרשם אבולעפיה, הוא כותב שחיבר 26 ספרים הקשורים לסודות ו-22 ספרים הקשורים לנבואה. רוב הספרים שהודפסו מציגים רעיונות קבליים,עמוסים בגימטריאות ומציגים שיטות להגיע

להשגות רוחניות.

מאת ירון ברלב

מהי ספירת הכתר ?

כתר
הרצון הפשוט של האל.
שם הקב"ה בספירה זו הוא – אהיה.
הרמח"ל (האלוהי רבי משה חיים לוצאטו ), בסוף הסבריו על מבנה הספירות מציין כי : " וזה הכל נמשך אחר סדר דמות האדם ".
אפשר להבין מייד שהאדם הינו בריאה נעלה מהפסוק " נעשה אדם בצלמנו וכדמותנו".

בכדי להבין את משמעות הספירה באדם, אצטט מליקוטי מוהר"ן : " המסדר והמיישב את השכל, שהיא בחינת כתר...שהוא פרוס בין הנאצלים לבין המאציל."(חלק א. כד,ח).
מכאן מובן שהמודעות העצמית של האדם היא בחינת הכתר שלו, רוצה לומר שכמה שהמודעות העצמית גבוהה יותר כך האדם יותר מיושב, ומחשבותיו יותר ממוקדות ומסודרות במוחו.

למודעות עצמית מגיע האדם דרך התבוננות פנימית, ההתבוננות פנימה משמעה ניקיון השכל מהבלי העולם והתמקדות השכל במה שקרוי בשפת העידן החדש – האני העליון.

כמה שהאדם ישיג יותר באני העליון שלו ( והרי האדם הוא חלק אלוה ממעל ), המשמעות היא שהוא מחזק יותר את בחינת הכתר שלו.
ישנם שיטות רבות, ידועות ונפוצות לשיפור המודעות העצמית.
האני העליון הוא למעשה – הנשמה, החלק האלוהי שבכל נברא, מקור הרצון האנושי.
במבנה הפיסי- הגולגולת המקיפה את המוח, היא בבחינת הכתר.

מאת ירון ברלב

מהי ספירת המלכות ?

מלכות.

כלולה מהכל וכוחותיה נגלים אלינו. שם הקב"ה בספירה זו – אדני. היא המקבלת מכל תשע הספירות שמעליה ולה אין מעצמה כלום, רוצה לומר שהיא אינה פעילה בשלבי התכנון. המלכות היא כמו הלבנה המקבלת אורה מהשמש ונותנת מאורה לנבראים, אך אין לה מעצמה כלום (אין לה אור מעצמה).

המלכות היא גם השכינה של האל הקולטת את מעשי בני האדם ומעבירה אותם לעולמות העליונים. נשמת האדם היא חלק אלוה ממעל והיא למעשה הקשר הישיר לספירת המלכות, המלכות קולטת דרך נשמת האדם את מחשבותיו, דבריו, ומעשיו, ומעבירה הכל לספירות שמעליה דרך ספירת היסוד. יוצא אם כן, שהמלכות וספירת היסוד הם מעין מערכת דו כיוונית של קליטת נתונים, עיבודם, והפלט בהתאם. כמה שפעולת האדם בעלת עוצמה גבוהה יותר, כך מהות הפעולה עולה גבוה יותר בספירות הדנות בניהם על מהות הפעולה ועל הורדת התגמול לפעולה זו. אם נפרק את שם אדני נבין יותר על ספירה זו, א – מספירת הכתר, זוהי האות המייצגת את הכתר ולכן שם הבורא בספירה זו מתחיל ב –א' (אהיה), ועל כן נמצא בספר יצירה על העשר ספירות שסופן נעוץ בתחילתן. י – מהשם המרכזי י ה ו ה, הכולל את כל המציאות (כולל את עשר הספירות). דנ – שדן את עולמו. בפרצופים נקראת ספירה זו – פרצוף הנוקבא. ובספר פתחי שערים נאמר על פרצוף זה : " והוא ממש כמו האישה הגשמית המנהגת את הבית וכפי הסדר הראוי לפי ערך הרווחת הבית במה שבעלה מרוויח...והאישה היא המחלקת מזון וכסות לבני הבית, כך הוא ממש באורות העליונים...

הנוקבא עשויה להעלות מעשה התחתונים למעלה והיא מתפעלת על ידם...והיא גם המלכות, ויאה לה שם זה לפי שמגלה את מלכותו יתברך". מכאן נמצא שהמלכות היא הנקבה הפסיבית המקבלת מהיסוד הזכרי האקטיבי, וככל שהשפע של בעלה (הקרוי פרצוף זעיר אנפין והוא בנוי מספירות חסד גבורה תפארת נצח הוד ויסוד) גדול יותר, כך יש לה יותר כלים להנהיג אותנו, כל אחד לפי מה שמגיע לו. ומהכיוון השני, היא זו המעלה את פעולות בני האדם כלפי מעלה, כל פעולה כפי הראוי לה. כוונתי באומרי כפי הראוי לה היא זו, במבט כוללני על הספירות נמצא שלושה מרכיבים כלליים באופן זה : שלושת הספירות העליונות חב"ד (חכמה בינה ודעת) הם מרכיב השכל – החכמה מתייחסת לרעיונות כלליים, הבינה מתייחסת לפרטי הרעיון, והדעת מכריע בניהם. שלושת הספירות הבאות חג"ת (חסד גבורה ותפארת) הם מרכיב הרגש – החסד מתייחס לנתינה, הגבורה להגבלה, והתפארת לאיזון הרגשי שבין הנתינה ללא גבול לבין הגבלות הגבורה. ושלושת הספירות הבאות נה"י (נצח הוד ויסוד) הם המרכיב המעשי – הנצח מתייחס למעשה הטוב המוחלט, ההוד למעשה הרע המוחלט, והיסוד לאיזון הנכון של מעשה האדם. ומכאן יובן כוונתי באומרי שהמלכות מעלה את פעולת האדם למקום הראוי, אם הפעולה הייתה מעשה ללא רגש ומחשבה – לנה"י, עם הפעולה הייתה רגשית – לחג"ת, ואם הפעולה הייתה 'מעשה במחשבה תחילה' – לחב"ד. מכאן אנו מקבלים כלל חשוב בקבלה היוצא מכך שכל דבר בבריאה כלול מעשר ספירות, ועל כן בכל דבר יש – ראש תוך וסוף. כלל זה קרוי מל"ך – מוח, לב, כבד = שכל, רגש, מעשה. ספירה זו מייצגת את האמצע, חן, יום שבת, פה, ברזל במתכות. כוכב – צדק. באדם אם כן מובן שיהיה זה האדם החומרי הפסיבי והמעשי. בספירה זו השם י ה ו ה אינו מנוקד (בהמשך מורחב עניין הניקוד), ומכאן נקיש שבאדם יהיה זה אדם חסר רוחניות, אנוכי ובקיצור – די שלילי. בחד"ר – רחמים ונוטה לדין. היא המסיימת את האילן הקדוש, כך : כתר

  חכמה   בינה  
  חסד   גבורה  
    ת"ת    
      הוד  
    יסוד    
      מלכות  

מציאת שורש הנשמה

בספר שמות פרשת כי תשא, מסופר על חטא העגל. בפרק ל"ב מספר הכתוב על משה המגלה את מעשה החטא, וכך כתוב בפסוק כ"ז : "ויאמר להם כה-אמר יהוה אלוהי ישראל שימו איש-חרבו על-ירכו עברו ושובו משער לשער במחנה והרגו איש – את – אחיו ואיש את – רעהו ואיש את – קרבו".

רבי חיים בן עטר, מפרש בחיבורו 'אור החיים' (פירוש לתורה המקובל על כל זרמי היהדות) : "צריך לדעת למה הוצרך לומר ואיש את קרובו אחר שאמר איש אחיו שהוא קרוב שבקרובים, אכן יכוון לומר שיש כמה אחים שדעתם מרוחקת זה מזה ועם אנשים אחרים לא קרובים המה להם יאהבו אהבת נפש, וזה ימשך משורש הנשמות כי יש נשמות שקרובים בשורשם ונמשכים בריחוק מולידים, ויש נשמות שהם מרוחקים בשורשם ונמשכים ובאים בקרוב מוליד ויותר יאהבו הקרובים בקרבת השורש מהקרובים בבחינת מוליד..." פירוש זה בא לבאר למעשה מה ההבדל בין קרבה משפחתית לבין קירבת נשמות. רואים הרי בחוש שיש אנשים הקרובים משפחתית ואפילו אחים שיש ביניהם מחלוקות ומריבות רבות, ועם אנשים אחרים שאינם ממשפחתם הם יכולים לחיות בהרמוניה, וביטוי נפוץ הוא שהם "משדרים על אותו גל", העניין נעוץ בשורש הנשמה. יש ונשמות קרובים בשורשם אך אינם מגולגלים בעולם בקרבה משפחתית, והכלל הוא - אלו הקרובים מבחינת שורשם ירגישו קירבה האחד לשני יותר מאשר כל קרבה משפחתית שהיא.

מעניין שורש הנשמה יצרה חוכמת הקבלה שיטה לבדיקת מזל האדם. השיטה הקבלית שונה מהשיטה הנומרולוגית למרות הזיקה המספרית מהשימוש בגימטרייה בה מחשבים את מזל האדם על פי שמו הפרטי ושם אימו.

בעניין המזל, אציין כאן שישנה אפשרות לבדוק בשמו של האדם אך ורק מצירוף אותיותיו ללא שום חישובים – הכל!

השיטה נותנת את האיכויות של המזל שמלוות את האדם בשנות חייו בעולם הזה. בכדי להפנים את האמת שבשיטה הקבלית, יש להבין את המשמעות של שם האדם שעל פי הקבלה בשם האדם חבויים הקודים לפענוח אותו האדם, זאת מכיוון שהשם של האדם אינו מה שההורים נתנו לו! אלה השם מרמז על שורש נשמתו האלוהית, ויותר מכך – השם ניתן על ידי הבורא. כך שמהשם של האדם ושם אימו, כל הרוצה לדעת על סוג המזל שלו המלווה אותו בימות חייו הרי שהדבר אפשרי. יותר מכך, ניתן לברר על הכוחות המרכזיים השולטים בחיי הפרט על ידי פענוח השם של האדם. מכל אלה מתקבלת מעין תמונה של גורל האדם, כאשר יש לזכור שזכות הבחירה תמיד בידו ובאפשרותו להטות את גורלו בעת שיחפוץ בדבר. כל האמור לעיל מתקשר עם מושג הגלגול, ועל כן העניין מורחב בהמשך. בבסיס תורת הגלגולים קיימת הקביעה החד משמעית שהנשמה הינה ישות נצחית מעצם היותה חלק אלוה ממעל, ומכאן באה הקביעה הבאה – אין מוות! רוצה לומר שהמוות הינו החלפת מצב, ומימד. תורת הגלגולים דנה בחוקיות שמאחורי החלפת גוף לאותה הנשמה, ויש לציין שהחוקים רבים ועל כן ישנה ספרות ענפה בנושא זה. הגלגולים נועדו בכדי לתת לנשמה לתקן את הטעויות שביצעה בגלגוליה השונים, ועל רבות מהסוגיות בעניין זה דנה תורת הקבלה. בקבלת האר"י הקדוש קיבלה תורת הגלגולים תנופה רבה בעצם הדיון הגלוי בה בסוגיות הקשות ביותר כגון צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, וגם סוגיית שורש הנשמה תופסת מקום נכבד בכתבי האר"י. הספר המרכזי בתורת האר"י בנושאי שורש הנשמה, ותורת הגלגולים, נקרא – שער הגלגולים, אשר מבהיר במדויק את נושא שורש הנשמה וכל מה שנלווה בנושא הגלגול. בענייננו, כל נושא שורש הנשמה בהקשר המזלי צפון בשם האדם ובשם אימו, ובפריצת הצופן נקבל פרטים אודות גורל האדם. אציין שהקבלה עוסקת בטעמים, נקודות, תגין, ואותיות (טנת"א), לפענוח האדם -רוב השיטה עוסקת באותיות וכמו כן בניקוד. לשם הידע, הטנת"א מתחלק בעולמות אצילות, בריאה, יצירה, ועשייה. האותיות הם בעולם העשייה, ועל כן לדיבור יש כוח מיוחד מעצם היותו מורכב מהאותיות של הא"ב בהן משתמש הבורא בבריאתו כל דבר ודבר ובכלל זה גם האדם הפרטי. נסכם – האל מצפין את מזל האדם בשמו ובשם אימו, ומזלו מתקשר לשורש נשמתו. שורש הנשמה יוצא מהאדם הראשון, והוא מתחלק לשורשים גדולים ושורשים קטנים. כל ההתחלקויות של שורשי הנשמה קרוי בקבלה – תופעת הניצוצות. ההתייחסות בשיטה, אינה מתייחסת לכל החלוקות של שורשי הנשמה, אלה רק בהקשר המזלי. ההקשר המזלי מבוסס על שנים עשר המזלות הקבועים בגלגל המזלות. שנים עשר המזלות קשורים לשנים עשר השבטים, ומכאן החלוקה. שורש הנשמה בשיטה הזו נותנת למעשה את מה שידוע יותר מהתורות ההודיות כקארמה, רוצה לומר שהשיטה מגלה את מה שהאדם "סוחב" איתו במטען הנשמתי שלו מהגלגול שעבר. מטען זה הוא המזל של האדם מגלגולו הקודם, ומזל זה משפיע על האדם בגלגולו הנוכחי בעוצמה שווה ואף יותר מהמזל בו הוא נולד גם מהבחינה האסטרולוגית, הנומרולוגית, וכו'.

תורת הגילגולים


כל תורת הגלגולים מתחיל מהסיפור המקראי על אדם הראשון, אשר חטא מלפני האל. באדם הראשון היו כלולות כל הנשמות מבחינת טוב בלבד, אך בבחירתו לסור מדרך הישר נפלו חלק נכבד ממדרגות נשמתו למדרגות הכוללות רע. כך שאנו קרויים בני אדם מעצם היותנו חלקים שונים מנשמתו של אדם הראשון. כך שהכוונה האמיתית במושג שורש הנשמה מתכוון להיכן משתייכת אותה הנשמה בגופו של האדם הראשון, האם מהשערות, ידיים, רגל, וכו'. השורשים מחולקים לתרי"ג חלקים, על פי רמ"ח איברים ושס"ה גידים. תפקידנו הוא לתקן כל אחד ואחד את השורש שלו, והכלים למימוש התיקון מצויים בספר החוקים, היא התורה. במבט לאחור ניתן להיווכח בכמויות גדושות של צדיקים, החל מאדם הראשון וכלה בחכמי צפת וענקי רוח בתנועה החסידית. בדורות האחרונים ניראה כי יש כביכול איזה חוסר וקושי במציאת צדיקים והדבר מקבל משנה תוקף מהפסקת הנבואה מחורבן הבית, והמושג – עשה לך רב, מקבל משמעויות שלא היו בעבר. על פניו נראה הדבר לא הוגן, שכן כיצד נתקן את שורשנו בדורות חשוכים אלו, ועל כך התייחס האר"י הקדוש בשער הגלגולים באומרו "כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצוות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד..." ובכך מתיישב עניין זה. בספירות ישנה חלוקה נוספת לארבע עולמות הידועים בקיצורם כעולמות אבי"ע, ראשי תיבות של אצילות, בריאה, יצירה, ועשייה. עולם העשייה הוא עולם הנפשות והוא בספירת המלכות ובפרצופים הוא הנוקבא, והוא מקום העולם בו אנו חיים.

עולם היצירה הוא עולם הרוחות ובספירות קרוי תפארת כשהכוונה היא לששת הספירות הנאחזות בה

(חג"ת נה"י),עולם הבריאה קרוי מחצב הנשמות והוא בספירת הבינה שהיא מקום כסא הכבוד ששם חקוק שמות הנשמות, ורבי יוסף ג'יקטילייא כותב על הבינה ביצירת המופת שלו שערי אורה "והספירה הזאת נקראת בלשון רז"ל תשובה והטעם לפי שהנשמות נאצלות ממקום זה, והרוחות ממקום התפארת, והנפשות מספירת המלכות והן נקשרות אלו באלו עד שזוכות להתאחד בספירת הבינה. כיצד הנפש קשורה ברוח, והרוח בנשמה, והנשמה בספירת הבינה." כפי המובן ישנם מדרגות במושג הכללי – נשמה. המדרגות נחלקות לחמישה חלקים והם נפש, רוח, נשמה, חיה, ויחידה. הנפש מספירת המלכות, פרצוף נוקבא, עולם העשייה. הרוח מספירת התפארת הכוללת שש קצוות, פרצוף זעיר אנפין, עולם היצירה. הנשמה מספירת הבינה, פרצוף אמא, עולם הבריאה. החיה מספירת החכמה, פרצוף אבא, עולם האצילות. היחידה מספירת הכתר , פרצוף אריך אנפין, עולם אדם קדמון. כל האמור לעיל נקשר לבורא באופן זה, קוצו של יוד בספירת הכתר, י בספירת החכמה, ה בספירת הבינה, ו בספירת התפארת, ה אחרונה בספירת המלכות. הקשר בין שני האותיות ה"א מסביר את כינוי האל בספירת הבינה כ – תשובה, והקשר מתקבל מפירוק המילה ל: תשוב ה', כלומר אות ה"א אחרונה היא השכינה, רוצה לומר הקב"ה השוכן בנשמת האדם, ומטרת האדם היא להשיב את הה"א התחתונה לה"א העליונה שהיא המקור שממנה נחצבה הנשמה, ומסביר זאת רבי אברהם אבולעפיה במפתח התוכחות "והנה בתחילה כמו שגופו יוצא מבטן אביו ובא במעי אמו כן נפשו יוצאת ממקור השכינה ובאה בגופו" והנה הקשר הכללי בתורת הגלגולים לייחוד הנשמה לשורשה. נמצאתי מדבר כביכול משני עניינים שונים, האחד הוא שורש הנשמה בהקשר האדם הראשון, והשני בהקשר הנשמה לספירת הבינה היא עולם הנשמות. אין הדברים שונים, כי אם משלימים האחד את השני. תיקון שורש הנשמה מתייחס לשורש הפרטי של אותה הנשמה שבגוף האדם, וייחוד הה"א התחתונה עם הבינה מתקשר יותר בדיון התיקון הכללי של החטא הקדמון וכמו בסיום תפילת 'עלינו לשבח' בה אומרים שאז השם יהיה אחד ושמו אחד. חלקו של האדם באמור לעיל מתפרש על ידי 'אור החיים הקדוש' בפרשת בראשית פרק א' פסוק ל"א : "עיקר הכל הוא האדם ובשבילו ואליו ברא ה' כל ברואיו...הגם שבחינת נשמת האדם הוא מבחינת הטוב, עם כל זה בראו ה' לעלות במעלות הטוב יותר ממה שהוא...על ידי מעשה האדם מתעלית נשמתו ממדרגה למדרגה אשרי אנוש יעשה זאת". הדור שלנו קרוי עקב המשיח ולהבין זאת אצטט מהחסד לאברהם : "בכל דור ודור יוצאים אותם הניצוצות ובאים לעולם כפי בחינת הדור...ולזה כשהנפש מתגלגלת אין עיקר גלגולה אלא באותו החלק הניצוץ הראוי לגוף ההוא...וכה דרכה בכל הגלגולים עד שיושלמו ניצוציו עד הרגלים". בעל התניא מרחיב בהתייחסו לגלגולי האדם והמצוות שעליו לקיים באגרת הקודש סימן ז' : "בדרך פרט [בכל אדם] אין כל הנפשות או הרוחות והנשמות שוות...וכן אין כל הדורות שוין." עד כאן בנושא הגלגול, ואשוב למטרת ספרי דרך ציטוט נוסף מבעל התניא : "וזה שמו אשר יקראו לו בלשון הקודש[שם האדם], הוא כלי לחיות המצומצם[האדם] באותיות שם זה, שנשתלשל מעשרה מאמרות שבתורה[כל אות קשורה לספירה מסוימת], שיש בהם כח וחיות תא יאיבהב יתרטמ ."םלועל ותויחהלו ,]'וכו םלוג תאירב ,םלועה תאירב[ןיאמ שי אורבלנושא הגלגול, הוא לאפשר להפנים את נושא שורש הנשמה. בשיטה הקבלית ההתייחסות לשורש הנשמה הוא בהקשר המזלי גורלי בלבד, ולא בהקשר שורש הנשמה כפי שמופיע בשער הגלגולים המפרט לפרטי פרטים את שורשי הנשמה של המהרח"ו ובנו.

 

מוגש באהבה
ירון ברלב

מגוון קורסים בקבלה, נומרולוגייה קבלית, ופתיחה בקלפי הטארוט בשילוב שיטות קבליות.
לפרטים : 054-6202769.

 

לניהול פורומים ופרסום מאמרים חינם לחץ כאן

מאמרים: .כל הזכויות על המאמרים שמורות © לכותבי המאמרים . מורנו  לא ישא באחריות כלשהי לכל נזק שיגרם כתוצאה משימוש באתר זה , מהתוכן הכלול בו או כל נזק אחר שיגרם במישרין או בעקיפין  

אתם גולשים באתר הישן למעבר לאתר החדש לחץ כאן